Jak wybrać automat do bramy...

Jak wybrać automat do bramy?

Jaki automat do bramy wybrać?

Najprościej:

1. Zadzwoń 695 11 33 23

2. Przyjadę i sprawdzę jak działa brama i jak jest skonstruowana (omówimy czy jest potrzeba adaptacji bramy do potrzeb jej automatyzacji)

3. Sprawdzę wymiary montażowe

4. Sprawdzę stan przygotowanej instalacji elektrycznej lub omówimy zakres jej przygotowania - posiadam uprawnienia elektryczne.

5. Porozmawiamy o czekiwaniach użytkowników (szybkość otwierania, poziom bezpieczeńśtwa, kultura pracy, logika działania, sposób sterowania, możliwości regulacji, żywotność, częstotliwość pracy i inne)

6. Przedstawię ofertę na dostawę sprzętu i montaż i poddam ocenie czy jest atrakcyjna cenowo.

7. Na dostarczony sprzęt i wykonaną usługę udzielam gwarancji. Interwencje gwarancyjne są nieodpłatne.

Razem z usługą oferuję wieloletnie doświadczenie oraz opiekę serwisową gwarancyjną i pogwarancyjną zarówno w zakresie naprawy napędów do bram (mechanicznych i elektronicznych), naprawy bram (prace ślusarskie) oraz konserwacji i naprawy instalacji elektrycznej zasilającej i sygnałowej.

Uwaga: na napędy do bram zakupione przez internet gwarancji udziela sprzedawca internetowy i w przypadku awarii nie przyjedzie i nie pomoże a zarząda odesłania sprzętu.

Zakup i montaż przez lokalną firmę to bezpieczniejszy sposób dla użytkownika - szybka i skuteczna pomoc w przypadku zaistnienia nagłej konieczności.

****************************************************************************************************************

Ważne parametry bramy dotyczące prawidłowego wyboru napędu do bramy przesuwnej:

1. Ciężar

2. Długość

3. Jakość działania bramy (czy są zacięcia, czy opór własny przesuwania jest równy czy zmienny w zależności od położenia bramy i kierunku przesuwania) - to bardzo ważne!!

4. Czy brama ładnie trafia w łapacze i najazd w położeniu zamkniętym oraz czy jest to powtarzalne

5. Jaki jest wpływ bocznego wiatru na pracę bramy

6. Konstrukcja bramy - podwieszana czy jezdna

Ważne parametry napędu do bramy:

1. Prędkość otwierania (określi czas oczekiwania na otwarcie lub zamknięcie bramy) i może zawierać się w zakresie 8-25m/min. Dla użytkownika prędkość 8 m/min oznacza czas 30sekund oczekiwania oczekiwania na otwarcie bramy o długości 4m na pełną szerokość, prędkość 10 m/min oznacza czas 24 sekundy oczekiwania, 12m/min oznacza 20 sekund oczekiwania a najszybszy napęd o prędkości maksymalnej 25m/min otworzy bramę o długości 4m w czasie około 10 sekund. Prędkość otwierania ma znaczenie.

2. Maksymalny ciężar bramy. Ten parametr należy dobrać biorąc pod uwagę rzeczywisty ciężar bramy oraz jakość działania bramy i jej konstrukcję. Należy postępować roztropnie, ponieważ zbyt silny napęd do bramy może być niebezpieczny dla użytkowników, osób postronnych lub zwierząt domowych. To bardzo ważne.

3. Poziom bezpieczeństwa. Ten parametr zwiazany jest z maksymalnym ciężarem bramy i jest w pewnym sensie trudny do zmierzenia. Założenie jest proste: brama ma być bezpieczna. Podstawowym elementem bezpieczeństwa jest siła napędu dobrana i ustawiona w taki sposób, aby była wystarczająca do poruszania bramy. Poziom bezpieczeństwa wyznaczają:

- odpowiednia siła działania napędu

- fotokomórka strefy zamykania (zabezpiecza użytkowników w linni światła bramy musi być zainstalowana odpowiednio)

- fotokomórka strefy otwierania (traktowana jako element ponadstandardowy zabezpiecza użytkowników w strefie otwierania bramy, musi być zainstalowania i skonfigurowana odpowiednio)

- system wykrywania przeciążeń, kolizji bramy z przeszkodą. Napędy często nie mają tekiego systemu, niektóre mają system analogowy tzw nadprądowy (nieprecyzyjny ale dość skuteczny), inne wyposażone są w system cyfrowy tzw enkoder - bardziej precyzyjny niż system nadprądowy. Jest jeszcze system mechaniczny - sprzęgło cierne o regulowanym docisku czasem w połączeniu z enkoderem. Jak działa system wykrywania kolizji? Jesli brama napotka przeszkodę która zahamuje przesuw (małego ukochanego czworonoga, gałąź, rower, leżącą osobę lub inna przeszkodę) system rozpozna to zdarzenie i natychmiast zatrzyma bramę i dodatkowo zmieni kierunek pracy i odsunie bramę od przeszkody (uwolni ją od nacisku). System taki znany jest głównie z napędów do bram garażowych. Tylko system mechaniczny nie uwolni przeszkody ale wykorzystując właściwość że tarcie ślizgowe jest znacznie mniejsze niż statyczne działa na przeszkodę z minimalnym naciskiem po zadziałaniu sprzęgła.

4. Poziom kultury pracy. Ten parametr ma dwa znaczenia, pierwszy możemy ocenić jako ładniej działająca bramę (rozpędzanie z widocznym przyspieczaniem i wyhamowywanie bramy aż do zatrzymania z minimalną prędkością tzw spowolnienie.  Napędy z silnikami 230Vac nawet jeśli mają funkcję spowolnienia to przejście z pełnej prędkości do wyhamowania jest gwałtowne, widać szarpnięcie. Napędy z silnikiem na prąd stały przejście z pełnej prędkości do spowolnionej mają łagodne a najdoskonalsze mają możliwości regulacyjne i są kontrolowane przez enkoder. Mistrowski poziom w tym zakresie osiągają wyłącznie napędy z silnikiem bezszczotkowym brushless - Roger Technology. Bardzo dobrze i precyzyjnie zachowują się napędy CAME serii BXV z silnikiem 24V. Napęd o wysokiej kulturze pracy działa cicho, dynamicznie bez gwałtownych szarpnięć i uderzeń. Pewnego radzaju skutkiem ubocznym wyższej kultury pracy napędu jest dłuższa żywotność i bezawaryjność automatów do bram oraz samych bram dzięki mniejszym naprężeniom i mniejszemu wpływowi na zmęczenie materiału.

5. Żywotność. W tym zakresie producenci mniej żywotnych napędow nie podają dokładnych danych. Polegam na własnym doświadczeniu i sprawdzonych technologiach. W zakresie mechaniki najlepsze rezultaty osiągają napędy z dokładnie wykonanymi przekładniami z odpowiednich materiałów (pracują ciszej, lepsze smarowanie). W zakresie elektroniki doskonale sprawdza się powiedzonko " jak się nie przewrócisz to się nie nauczysz". Zapewnienia producentów to jedno a własne doświadczenie to zupełnie coś innego. W zakresie elektroniki szczególnego znaczenia nabiera określenie JAKOŚĆ. Elekronika pracuje w warunkach zmiennej temperatury, zmiennej wilgotności i musi na te zmiany być odporna. Elektronika jest narażona na przepięcia lub wyładowania i musi być na to przygotowana. Kiepska elektonika działa sprawnie w warunkach normalnych, przepięcia i wyładowania niszczą ją bezpowrotnie. Dobra elektronika zniesie przepięcia lub daje się niedrogo naprawić.

Napęd do przydomowej bramy przesuwnej o dużej żywotności jest mechanicznie przygotowany na wykonanie pół miliona cykli do pojawienia się objawów zużycia.

Napęd o średniej żywotności wykona okolo 50 tyś cykli pracy do pojawienia się objawów zużycia, napęd o małej żywotności wykona około 5 tyś cykli.

Co to oznacza w praktyce? Dla 2 otwarć bramy dziennie można przyjąć około 750 cykli rocznie. Dla 10 otwarć dziennie około 3500 rocznie.

Warto oszacować liczbę cykli pracy żeby dobrze dobrać napęd.

6. Możliwości regulacji i wyboru logiki działania. Dobierając napęd do bramy staram się aby ustawienia siły byłu w zakresie 50-75% siły maksymalnej. Z upływem czasu brama będzie działała ciężej z uwagi na zużywanie się rolek, będzie zapas mocy na przyszłość. Logika działania napędu to np czy brama ma się sama zamykać po czasie otwarcia. Dla dobrych napędów liczne parametry pracy są precyzyjnie regulowane np:

- prędkość

- siła

- poziom czułości systemu wykrywania kolizji i przeciążeń

- prędkość delikatnego domknięcia

- siła delikatnego domknięcia

- długość odcinka wyhamowania

- sposób działania fotokomórek

- sposób działania lampy ostrzegawczej

- zamykanie automatyczne sterowane fotokomórką lub czasem pauzy

7. Sposób sterowania

- pilot zdalnego sterowania (kod stały lub zmienny, kodowanie 64-bitowe lyb 128-bitowe, dwu lub czteroprzyciskowy, sprzężony z innymi bramami na posesji lub do każdej bramy inny pilot)

- smarfon (sterowanie przez internet lub GSM)

- przycisk

- stacyjka kluczykowa

- czytnik kart zbliżeniowych

- klawiatura kodowa

- detektor pętli indukcyjnej

- system alarmowy

- czujnik zbliżeniowy

- domofon / wideodomofon

****************************************************************************************************************

Ważne parametry bramy dotyczące prawidłowego wyboru napędu do bramy skrzydłowej:

1. Ciężar skrzydła

2. Długość skrzydła

3. Kąt otwarcia

4. Jakość działania bramy (czy są zacięcia, czy opór własny ruchu jest stały czy zmienny w zależności od położenia bramy i kierunku ruchu)

5. Czy skrzydła schodzą się tworząc jedną płaszczyznę oraz czy jest to powtarzalne

6. Jaki jest stopień wypełnienia skrzydeł - wpływ wiatru na pracę bramy

7. Jakie są rozmiary słupków i jakie są możliwości montażowe automatyki - przestrzeń montażowa, sąsiedztwo furtki, kierunek otwierania

8. Jakie są możliwości wykorzystania ograniczników otwarcia i zamknięcia montowanych w podłożu lub konieczność wyboru napędu z wbudowanymi ogranicznikami.

Ważne parametry napędu do bramy:

1. Prędkość otwierania (określi czas oczekiwania na otwarcie lub zamknięcie bramy) i może zawierać się w zakresie 10-45 sekund od startu do zatrzymania przy otwarciu o kąt prosty.

2. Maksymalny ciężar bramy. Ten parametr należy dobrać biorąc pod uwagę rzeczywisty ciężar bramy oraz jakość działania bramy i jej konstrukcję. Należy postępować roztropnie, ponieważ zbyt silny napęd do bramy może być niebezpieczny dla użytkowników, osób postronnych lub zwierząt domowych. To bardzo ważne.

3. Poziom bezpieczeństwa. Ten parametr zwiazany jest z maksymalnym ciężarem bramy i jest w pewnym sensie trudny do zmierzenia. Założenie jest proste: brama ma być bezpieczna. Podstawowym elementem bezpieczeństwa jest siła napędu dobrana i ustawiona w taki sposób, aby była wystarczająca do poruszania bramy. Poziom bezpieczeństwa wyznaczają:

- odpowiednia siła działania napędu

- fotokomórka aktywna w trakcie zamykania (zabezpiecza użytkowników w linni światła bramy musi być zainstalowana odpowiednio)

- fotokomórka aktywna w trakcie zamykania i otwierania (traktowana jako element ponadstandardowy zabezpiecza użytkowników w strefie otwierania bramy, musi być zainstalowania i skonfigurowana odpowiednio)

- system wykrywania przeciążeń, kolizji bramy z przeszkodą. Napędy często nie mają tekiego systemu, niektóre mają system analogowy tzw nadprądowy (nieprecyzyjny ale dość skuteczny), inne wyposażone są w system cyfrowy tzw enkoder - bardziej precyzyjny niż system nadprądowy. Jak działa system wykrywania kolizji? Jesli brama napotka przeszkodę która zahamuje przesuw (małego ukochanego czworonoga, gałąź, rower, leżącą osobę lub inna przeszkodę) system rozpozna to zdarzenie i natychmiast zatrzyma bramę i dodatkowo zmieni kierunek pracy i odsunie bramę od przeszkody (uwolni ją od nacisku). System taki znany jest głównie z napędów do bram garażowych.

4. Poziom kultury pracy. Ten parametr ma dwa znaczenia, pierwszy możemy ocenić jako ładniej działająca bramę (rozpędzanie z widocznym przyspieczaniem i wyhamowywanie bramy aż do zatrzymania z minimalną prędkością tzw spowolnienie.  Napędy z silnikami 230Vac nawet jeśli mają funkcję spowolnienia to przejście z pełnej prędkości do wyhamowania jest gwałtowne, widać szarpnięcie. Napędy z silnikiem na prąd stały przejście z pełnej prędkości do spowolnionej mają łagodne a najdoskonalsze mają możliwości regulacyjne i są kontrolowane przez enkoder. Mistrowski poziom w tym zakresie osiągają wyłącznie napędy z silnikiem bezszczotkowym brushless - Roger Technology. Bardzo dobrze i precyzyjnie zachowują się napędy CAME serii BXV z silnikiem 24V. Napęd o wysokiej kulturze pracy działa cicho, dynamicznie bez gwałtownych szarpnięć i uderzeń. Pewnego radzaju skutkiem ubocznym wyższej kultury pracy napędu jest dłuższa żywotność i bezawaryjność automatów do bram oraz samych bram dzięki mniejszym naprężeniom i mniejszemu wpływowi na zmęczenie materiału.

5. Żywotność. W tym zakresie producenci mniej żywotnych napędow nie podają dokładnych danych. Polegam na własnym doświadczeniu i sprawdzonych technologiach. W zakresie mechaniki najlepsze rezultaty osiągają napędy z dokładnie wykonanymi przekładniami z odpowiednich materiałów (pracują ciszej, lepsze smarowanie). W zakresie elektroniki doskonale sprawdza się powiedzonko " jak się nie przewrócisz to się nie nauczysz". Zapewnienia producentów to jedno a własne doświadczenie to zupełnie coś innego. W zakresie elektroniki szczególnego znaczenia nabiera określenie JAKOŚĆ. Elekronika pracuje w warunkach zmiennej temperatury, zmiennej wilgotności i musi na te zmiany być odporna. Elektronika jest narażona na przepięcia lub wyładowania i musi być na to przygotowana. Kiepska elektonika działa sprawnie w warunkach normalnych, przepięcia i wyładowania niszczą ją bezpowrotnie. Dobra elektronika zniesie przepięcia lub daje się niedrogo naprawić.

Napęd do przydomowej bramy skrzydłowej o dużej żywotności jest mechanicznie przygotowany na wykonanie pół miliona cykli do pojawienia się objawów zużycia.

Napęd o średniej żywotności wykona okolo 50 tyś cykli pracy do pojawienia się objawów zużycia, napęd o małej żywotności wykona około 5 tyś cykli.

Co to oznacza w praktyce? Dla 2 otwarć bramy dziennie można przyjąć około 750 cykli rocznie. Dla 10 otwarć dziennie około 3500 rocznie.

Warto oszacować liczbę cykli pracy żeby dobrze dobrać napęd.

6. Możliwości regulacji i wyboru logiki działania. Dobierając napęd do bramy staram się aby ustawienia siły byłu w zakresie 50-75% siły maksymalnej. Z upływem czasu brama będzie działała ciężej z uwagi na zużywanie się rolek, będzie zapas mocy na przyszłość. Logika działania napędu to np czy brama ma się sama zamykać po czasie otwarcia. Dla dobrych napędów liczne parametry pracy są precyzyjnie regulowane np:

- prędkość

- siła

- poziom czułości systemu wykrywania kolizji i przeciążeń

- prędkość delikatnego domknięcia

- siła delikatnego domknięcia

- długość odcinka wyhamowania

- sposób działania fotokomórek

- sposób działania lampy ostrzegawczej

- zamykanie automatyczne sterowane fotokomórką lub czasem pauzy

7. Sposób sterowania

- pilot zdalnego sterowania (kod stały lub zmienny, kodowanie 64-bitowe lyb 128-bitowe, dwu lub czteroprzyciskowy, sprzężony z innymi bramami na posesji lub do każdej bramy inny pilot)

- smarfon (sterowanie przez internet lub GSM)

- przycisk

- stacyjka kluczykowa

- czytnik kart zbliżeniowych

- klawiatura kodowa

- detektor pętli indukcyjnej

- system alarmowy

- czujnik zbliżeniowy

- domofon / wideodomofon

Znając zagrożenia i wymagania wybieram napęd. Po akceptacji mojego wyboru przystępują do montażu. Zgodnie z dokumentacją, zgodnie ze sztuką.

Zaufaj fachowcowi.

Jacek Mielczarek